«Δεν πάμε καλά γιατί είμαστε ντεμοντέ» λέει στα «ΝΕΑ» ο Σταμάτης Κραουνάκης που παρατηρεί γύρω προτού γιορτάσει τα 10χρονα της ομάδας του Σπείρα Σπείρα. «O πιτσιρικάς- ο Γιωργάκης Ιωαννίδης τα είπε όλα στην Παράβαση. "Κάποτε έκαιγαν βιβλία, τώρα καίνε μυαλά". Τα έντυπα πρέπει να προστατέψουν τον πολίτη όπως επί χούντας»...
Καυστικός, θυμωμένος αλλά πάντα με χιούμορ, ο Σταμάτης Κραουνάκης στήνει μια σκυταλοδρομία μόνος του, περνώντας από το ένα θέμα στο άλλο. Μια θύελλα τακτοποιημένη μέσα του. Πάω να τον ρωτήσω για τα δέκα χρόνια που συμπληρώνει φέτος η Σπείρα Σπείρα και που θα τα γιορτάσουν αρχικά στου Παπάγου την άλλη Τετάρτη, υπό τον τίτλο «Φεστιβάλιουμ, σας λείπει τίποτα». Μια ανασκόπηση, σταχυολόγηση των καλύτερων και προσθήκη νέων στοιχείων (όλα μαζί από το site http://www. kraounakis. gr που λειτουργεί και ως e-shop για τη μουσική του), όπως το τραγούδι «Ανυπακοή». «Εκεί, αγάπη μου, θα κρατάω ένα τσιγάρο αναμμένο και θα τους προτρέπω λέγοντάς τους "καπνίστε όσο αντέχει ένα τσιγάρο αναμμένο". Τι άλλο μας απέμεινε;»
Καυστικός, θυμωμένος αλλά πάντα με χιούμορ, ο Σταμάτης Κραουνάκης στήνει μια σκυταλοδρομία μόνος του, περνώντας από το ένα θέμα στο άλλο. Μια θύελλα τακτοποιημένη μέσα του. Πάω να τον ρωτήσω για τα δέκα χρόνια που συμπληρώνει φέτος η Σπείρα Σπείρα και που θα τα γιορτάσουν αρχικά στου Παπάγου την άλλη Τετάρτη, υπό τον τίτλο «Φεστιβάλιουμ, σας λείπει τίποτα». Μια ανασκόπηση, σταχυολόγηση των καλύτερων και προσθήκη νέων στοιχείων (όλα μαζί από το site http://www. kraounakis. gr που λειτουργεί και ως e-shop για τη μουσική του), όπως το τραγούδι «Ανυπακοή». «Εκεί, αγάπη μου, θα κρατάω ένα τσιγάρο αναμμένο και θα τους προτρέπω λέγοντάς τους "καπνίστε όσο αντέχει ένα τσιγάρο αναμμένο". Τι άλλο μας απέμεινε;»
Με αφορμή την επέτειο της ομάδας Σπείρα Σπείρα πήγα να του θυμίσω και μια άλλη, τα 20 χρόνια από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ο Σταμάτης όμως τα θυμάται όλα.
«Ένα βάλιουμ την ημέρα την κυβέρνηση την κάνει πέρα. Αυτός ο λαός παίρνει βάλιουμ και θυμάται μόνο τα τελευταία σκατά», λέει. «Πού να θυμάμαι τώρα ότι ο Μητσοτάκης αποστάτησε από γέρο Παπανδρέου και από τότε Ανδρέας μισούσε Μητσοτάκη: Και μετά είχαμε χούντα; Είχαμε χούντα και τρία - τρία τα χαπάκια τα βάλιουμ η γιαγιά. Πού να θυμάμαι τώρα ότι ο Σημίτης έλεγε βάλτε τα όλα στο Χρηματιστήριο...».
«Ένα βάλιουμ την ημέρα την κυβέρνηση την κάνει πέρα. Αυτός ο λαός παίρνει βάλιουμ και θυμάται μόνο τα τελευταία σκατά», λέει. «Πού να θυμάμαι τώρα ότι ο Μητσοτάκης αποστάτησε από γέρο Παπανδρέου και από τότε Ανδρέας μισούσε Μητσοτάκη: Και μετά είχαμε χούντα; Είχαμε χούντα και τρία - τρία τα χαπάκια τα βάλιουμ η γιαγιά. Πού να θυμάμαι τώρα ότι ο Σημίτης έλεγε βάλτε τα όλα στο Χρηματιστήριο...».
Συγγνώμη, αλλά φταίνε μόνο η εκάστοτε κυβέρνηση και οι πολιτικοί;
Η μέσα μας κυβέρνηση χάλασε κι έγιναν όλα κουρνιαχτός...
Η μέσα μας κυβέρνηση χάλασε κι έγιναν όλα κουρνιαχτός...
Τα βλέπει μαύρα;
«Είναι μαύρα».
Και γιατί δεν υπάρχουν φωνές από τη διανόηση;
«Το '90 που έβγαλα την "Εφημερία" την είχα δει τη δουλειά. Κατ΄ αρχάς στο τραγούδι. Δεν υπάρχει κοινωνικό αίτημα, είναι όλα μικροκύματα. Δεν κυκλοφορεί τίποτα στην πιάτσα. Πού και πού καμιά μετριότητα που μας φαίνεται το κάτι άλλο. Νομίζω, έχουν φοβηθεί όλοι. Ότι αν κάποιος σκέφτεται παραπάνω από ό,τι οι άλλοι, δεν θα ενδιαφέρει».
Γιατί έπαψε να υπάρχει πολιτικός στίχος;
Μα το «Αll that Βuzz» της Σπείρας Σπείρας ήταν πέρσι το πιο προχωρημένο πρόγραμμα (θα συνεχιστεί και φέτος). Έχει ξεκάθαρη πολιτική θέση. Όλα άρχισαν από νευρική κρίση που εξελίχθηκε σε οικονομική κρίση. Εντέλει η κρίση που περνάμε σήμερα είναι νευρική. Όλοι χάνουν λεφτά, άρα νευριάζουν.
Μα το «Αll that Βuzz» της Σπείρας Σπείρας ήταν πέρσι το πιο προχωρημένο πρόγραμμα (θα συνεχιστεί και φέτος). Έχει ξεκάθαρη πολιτική θέση. Όλα άρχισαν από νευρική κρίση που εξελίχθηκε σε οικονομική κρίση. Εντέλει η κρίση που περνάμε σήμερα είναι νευρική. Όλοι χάνουν λεφτά, άρα νευριάζουν.
Στο παρελθόν όμως είχαμε περισσότερα κοινωνικά τραγούδια -να θυμίσω την «Άπονη ζωή»;
Σύμφωνοι, αλλά η «Άπονη ζωή» βγήκε από μια γενιά που βίωσε την κατοχή. Μα και τώρα τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Αποκλείεται να μην έχουμε ισχυρές αντιδράσεις μέσα από την τέχνη. Απλώς συσσωρεύονται και κάποια στιγμή, σύντομα, θα ξεσπάσουν.
Σύμφωνοι, αλλά η «Άπονη ζωή» βγήκε από μια γενιά που βίωσε την κατοχή. Μα και τώρα τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Αποκλείεται να μην έχουμε ισχυρές αντιδράσεις μέσα από την τέχνη. Απλώς συσσωρεύονται και κάποια στιγμή, σύντομα, θα ξεσπάσουν.
Ρουφάει την αύρα από το τρίμηνο ταξίδι με τις «Νεφέλες» του ΘΟΚ από Κύπρο σε Επίδαυρο, παρά την τρικυμία από την αιφνίδια αποχώρηση του σκηνοθέτη Νίκου Μαστοράκη, και χαίρεται διότι του δόθηκε η ευκαιρία να ανακαλύψει πως «είναι φουλ από ταλαντούχα παιδιά ο ΘΟΚ».
Ακούγοντας τις υποχρεώσεις που έχει, τρομάζεις. Ο Κραουνάκης όμως τα έχει όλα τακτοποιημένα. Δουλεύει τη μουσική για το μιούζικαλ -εκείνος προτιμά το «μουσική κωμωδία»- «Η εκατομμυριούχος» του Τζορτζ Μπέρναρντ Σο με την Νόνικα Γαληνέα και τους Γιάννη Μπέζο, Αλέξανδρο Μυλωνά, που θα παρουσιαστεί τον Οκτώβριο για τέσσερις βραδιές στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη, διασκευή Κοσμά Βίδου- Νόνικας Γαληνέα.
Ακούγοντας τις υποχρεώσεις που έχει, τρομάζεις. Ο Κραουνάκης όμως τα έχει όλα τακτοποιημένα. Δουλεύει τη μουσική για το μιούζικαλ -εκείνος προτιμά το «μουσική κωμωδία»- «Η εκατομμυριούχος» του Τζορτζ Μπέρναρντ Σο με την Νόνικα Γαληνέα και τους Γιάννη Μπέζο, Αλέξανδρο Μυλωνά, που θα παρουσιαστεί τον Οκτώβριο για τέσσερις βραδιές στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη, διασκευή Κοσμά Βίδου- Νόνικας Γαληνέα.
ΙΝFΟ
«Φεστιβάλιουμ, σας λείπει τίποτα» στις 15 Ιουλίου στου Παπάγου (και στη συνέχεια σε Καισαριανή, Θέατρο Δόρας Στράτου, Πάτρα) για τα 10 χρόνια της ομάδας Σπείρα Σπείρα και από 28 Οκτωβρίου στην «Αθηναΐδα» (Βοτανικός). «Η εκατομμυριούχος», 10 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. «Βίκτωρ ή τα παιδιά στην εξουσία» από τον Μάιο στην «Αθηναΐδα» και στη συνέχεια στο Φεστιβάλ Αθηνών.
Τα δέκα χρόνια είναι λίγα για τη Σπείρα Σπείρα;
Είναι μικρή ακόμη η Σπείρα Σπείρα, αρκετά για να είναι αναιδής και μεγάλη για να είναι κατάσταση. Ως ομάδα έπρεπε να διαλυθεί, διότι οι ομάδες δεν αντέχουν περισσότερο.
Και η 17 Νοέμβρη ομάδα ήταν αλλά...
Ναι, αλλά η 17 Νοέμβρη δεν έκανε σόου, εκτός κι αν είναι μυστικό το σόου της. Δεν ξέρουμε πότε θα σκάσει, πού θα κάνει περφόρμινγκ. Πάντως, είναι δύσκολο πράγμα μια καλλιτεχνική ομάδα υπό έναν διάσημο, γιατί ο διάσημος τραβάει όλα τα φώτα πάνω του. Τα έχουμε όμως καταφέρει, με μικρά οικονομικά πλήγματα, και συνεχίζουμε. Και είναι σημαντικό διότι αν δεν εξελίσσεται ένα πράγμα καλλιτεχνικά, δεν έχει νόημα.
Πώς σας φαίνεται η Βίσση στο Ηρώδειο;
Δεν είναι χειρότερο από το «Βάτρα-Χ». Επειδή όλα τα τραγούδια της δεν ήταν σημαντικά δεν δικαιούται; Δεν κατάλαβα; Λεφτά θα πάρει το μαγαζάκι του τρόμου. Βαριέμαι αυτή τη σοβαρότητα. Θα έπρεπε να το είχαν περιφρουρήσει από πριν. Σε όλο τον κόσμο, αυτού του τύπου τα θέατρα χρησιμοποιούνται για όλους τους λόγους. Στη Βερόνα για παράδειγμα είδα όπερα και την επομένη επίδειξη μόδας του Βαλεντίνο. Είμαστε ακριβοί στα πίτουρα και φτηνοί στ΄ αλεύρι.
Εσείς θα γράφατε για τη Βίσση;
Δεν με χρειάζεται γιατί δεν θα ήξερε τι να με κάνει.
Ο Σταμάτης Κραουνάκης ετοιμάζει παράλληλα «ένα αντιεξουσιαστικό έργο και για την εποχή του πολύ αναρχικό», όπως λέει αναφερόμενος στο μιούζικαλ «Βίκτωρ ή τα παιδιά στην εξουσία», από την ομότιτλη σουρεαλιστική κωμωδία του Ροζέ Βιτράκ για το Μάιο. Μα έργο των αρχών του περασμένου αιώνα; «Είναι 100% επίκαιρο. Δύο πιτσιρίκια τα κάνουν λίμπα σ΄ ένα σαλόνι. Αλλά και η "Εκατομμυριούχος" δεν υστερεί. Έχει πλάκα διότι η κριτική γίνεται από τη μεριά των πλουσίων».
Ανάμεσα σε αυτά, ετοιμάζει τη μουσική για την ταινία «Τα οπωροφόρα της Αθήνας» του Νίκου Παναγιωτόπουλου από το βιβλίο του Σωτήρη Δημητρίου.
«Φεστιβάλιουμ, σας λείπει τίποτα» στις 15 Ιουλίου στου Παπάγου (και στη συνέχεια σε Καισαριανή, Θέατρο Δόρας Στράτου, Πάτρα) για τα 10 χρόνια της ομάδας Σπείρα Σπείρα και από 28 Οκτωβρίου στην «Αθηναΐδα» (Βοτανικός). «Η εκατομμυριούχος», 10 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. «Βίκτωρ ή τα παιδιά στην εξουσία» από τον Μάιο στην «Αθηναΐδα» και στη συνέχεια στο Φεστιβάλ Αθηνών.
Τα δέκα χρόνια είναι λίγα για τη Σπείρα Σπείρα;
Είναι μικρή ακόμη η Σπείρα Σπείρα, αρκετά για να είναι αναιδής και μεγάλη για να είναι κατάσταση. Ως ομάδα έπρεπε να διαλυθεί, διότι οι ομάδες δεν αντέχουν περισσότερο.
Και η 17 Νοέμβρη ομάδα ήταν αλλά...
Ναι, αλλά η 17 Νοέμβρη δεν έκανε σόου, εκτός κι αν είναι μυστικό το σόου της. Δεν ξέρουμε πότε θα σκάσει, πού θα κάνει περφόρμινγκ. Πάντως, είναι δύσκολο πράγμα μια καλλιτεχνική ομάδα υπό έναν διάσημο, γιατί ο διάσημος τραβάει όλα τα φώτα πάνω του. Τα έχουμε όμως καταφέρει, με μικρά οικονομικά πλήγματα, και συνεχίζουμε. Και είναι σημαντικό διότι αν δεν εξελίσσεται ένα πράγμα καλλιτεχνικά, δεν έχει νόημα.
Πώς σας φαίνεται η Βίσση στο Ηρώδειο;
Δεν είναι χειρότερο από το «Βάτρα-Χ». Επειδή όλα τα τραγούδια της δεν ήταν σημαντικά δεν δικαιούται; Δεν κατάλαβα; Λεφτά θα πάρει το μαγαζάκι του τρόμου. Βαριέμαι αυτή τη σοβαρότητα. Θα έπρεπε να το είχαν περιφρουρήσει από πριν. Σε όλο τον κόσμο, αυτού του τύπου τα θέατρα χρησιμοποιούνται για όλους τους λόγους. Στη Βερόνα για παράδειγμα είδα όπερα και την επομένη επίδειξη μόδας του Βαλεντίνο. Είμαστε ακριβοί στα πίτουρα και φτηνοί στ΄ αλεύρι.
Εσείς θα γράφατε για τη Βίσση;
Δεν με χρειάζεται γιατί δεν θα ήξερε τι να με κάνει.
Ο Σταμάτης Κραουνάκης ετοιμάζει παράλληλα «ένα αντιεξουσιαστικό έργο και για την εποχή του πολύ αναρχικό», όπως λέει αναφερόμενος στο μιούζικαλ «Βίκτωρ ή τα παιδιά στην εξουσία», από την ομότιτλη σουρεαλιστική κωμωδία του Ροζέ Βιτράκ για το Μάιο. Μα έργο των αρχών του περασμένου αιώνα; «Είναι 100% επίκαιρο. Δύο πιτσιρίκια τα κάνουν λίμπα σ΄ ένα σαλόνι. Αλλά και η "Εκατομμυριούχος" δεν υστερεί. Έχει πλάκα διότι η κριτική γίνεται από τη μεριά των πλουσίων».
Ανάμεσα σε αυτά, ετοιμάζει τη μουσική για την ταινία «Τα οπωροφόρα της Αθήνας» του Νίκου Παναγιωτόπουλου από το βιβλίο του Σωτήρη Δημητρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου